Thursday, August 24, 2017

TIUB RINTANGAN (Resistance Band / Tube)

Review TIUB RINTANGAN (Resistance Band / Tube) dari Lazada.

Minggu lepas saya telah membeli satu set Tiub Rintangan sebagai hadiah buat adik perempuan saya. Tiub rintangan diperbuat dari getah lateks yang fleksibel dengan pemegang di hujungnya Set yang saya beli terdiri daripada lima tiub dengan rintangan yang berbeza. Inilah rupa set yang saya beli dari laman Lazada: 
 

Kelima-lima tiub rintangan dikategorikan dengan warna yang berbeza mengikut ketegaran dan rintangan lateks. Lima kod warna tersebut ialah hitam, biru, hijau, merah dan kuning. Tiub hitam adalah paling keras manakala tiub kuning pula paling lembut. Anda boleh melakukan banyak jenis senaman dengan menggunakan tiub rintangan.

Tiub rintangan sesuai digunakan oleh semua orang tanpa mengira umur dan tahap kecergasan. Ini kerana anda boleh menyesuaikan intensiti senaman dengan mengubah keregangan dan kekenduran tiub. Anda juga boleh menggunakan beberapa tiub sekaligus untuk meningkatkan cabaran.



Anda boleh menggunakan tiub rintangan dalam kebanyakan senaman biasa. Oleh itu, anda tidak perlu mempelajari rutin senaman baru yang rumit. Sebagai contoh, tiub rintangan boleh menggantikan dumbbell, atau boleh meningkatkan keupayaan push-up anda. Satu lagi kelebihan tiub rintangan ialah ia murah berbanding dengan dumbbell atau perkakasan gym yang lain. Ia juga senang disimpan apabila tidak digunakan kerana ia tidak mengisi ruang yang besar. 

Tiub rintangan adalah suatu alat senaman yang ringkas tetapi sangat berkesan mengerjakan otot anda. Selain itu, senaman tiub rintangan boleh membantu anda meningkatkan stamina, fleksibiliti dan kekuatan.

Harga: $16.70 (dari Lazada)