Sunday, August 20, 2017

BOLA GIM (Gym Ball)

Review BOLA GIM (Gym Ball) dari Lazada.

Bola gym juga dikenali sebagai bola stabiliti (stability ball), bola fisio (physio ball), bola imbang (balance ball) atau bola senaman swiss (swiss exercise ball). Saya memiliki satu bola gim jenama vovocal warna biru yang saya beli dari Lazada. Diameter bola gym ini ialah 55cm dan harganya ialah $34. Saya menerima produk ini dalam kotak yang bersertakan satu pam plastik. Kena pam lebih kurang 20 minit untuk mengembungkan bola sepenuhnya. Inilah rupanya bila sedia untuk diguna:

Bola gim mungkin salah satu peralatan yang paling serba boleh. Ia senang diguna, seronok dan setiap orang dari anak kecil sehingga ke orang tua boleh memanfaatinya. Cadangan berikut akan meningkatkan keselamatan dan keseronokan bersenam dengan bola gym. Sentiasa berbaju bila menggunakan bola gim kerana peluh akan menggelincirkan bola yang boleh mengakibatkan kecederaan, terutama jika anda menggunakan dumbbell bersama dengan bola gim. 

Elakkan penggunaan apa-apa jenis sokongan untuk menongkat anggota badan semasa berlatih dengan bola gim. Keseluruhan idea bola gym adalah untuk bersenam dalam persekitaran neuromuskular yang tidak stabil. Apabila menggunakan dumbbell bersama bola gym, pilih beban yang lebih ringan untuk mengelakkan kecederaan serius apabila hilang keseimbangan.

Semasa menggunakan bola gym, kita perlu berhati-hati dengan postur badan. Kekalkan penjajaran tulang belakang yang betul supaya bola boleh merangsang refleks motor semula jadi badan dan menggalakkan badan bertindak balas sebagai satu unit bersepadu.  

Apabila menggunakan bola dengan betul, tubuh kita akan dipaksa untuk menggunakan pelbagai otot untuk penstabilan. Otot-otot ini mungkin tidak pernah dicabar dengan menggunakan peralatan senaman biasa. Bola gym boleh meningkatkan kekuatan otot dan daya tahan dalam semua kumpulan otot utama. Bola ini juga sangat sesuai untuk stretching kerana teknik stretching tradisional cuma terhad di kedudukan di atas lantai.



Sifat bola gym yang mudah berolak-alik dapat meningkatkan keseimbangan, kesedaran tubuh, koordinasi dan postur. Terdapat pelbagai kedudukan dan senaman yang boleh digunakan supaya anda tidak berasa bosan. Penggunaan bola gim dianggap sebagai alat senaman yang paling berkesan untuk memperbaiki dan memperbaiki kestabilan pelvis, bahu dan tulang belakang kerana pengguna bola tidak mempunyai apa-apa sokongan kecuali bergantung kepada tubuhnya sendiri. Jika anda berasa seperti akan jatuh, badan anda akan secara automatik memberi amaran dan kemudian membuat pembetulan yang diperlukan, dengan itu mengukuhkan corak pergerakan positif.

Harga: $34 (dari Lazada)