Sunday, August 20, 2017

BOLA KUASA GIROSKOP (Gyroscope Power Ball)

Review BOLA KUASA GIROSKOP (Gyroscope Power Ball) dari Lazada.


Baru-baru ini saya membeli Gyroscope Power Ball (Bola Kuasa Giroskop) dari Lazada. Kamu mungkin tertanya-tanya apa benda Gyroscope Powerball ini? Saya ada gambarnya di bawah:
Sejenis alat latih tangan. Juga dikenali sebagai "Wrist ball" atau Bola Pergelangan Tangan. Bola yang saya beli ialah jenama "Magical Wrist Ball" dari Lazada. Harga $27, tak mahal. Bola ini adalah alat pembina kekuatan tangan dan lengan. Diperbuat daripada plastik telus (transparent), ia merupakan bola diameter berongga 7.5cm dengan giroskop plastik warna kuning di dalamnya. Giroskop mempunyai saluran yang mengalir sepanjang paksinya. Termasuk dengan bola itu ialah satu tali merah yang nipis. Macam tali kasut, tapi pendek sikit. 

Satu hujung tali dimasukkan ke dalam lubang dalam saluran. Anda kemudian balut tali di sepanjang saluran dan kemudian berikannya tarikan tajam untuk memulakan putaran giroskop. Sebaik sahaja ia mula berputar, kamu menggerakkan tangan ke belakang , ke depan, ke kiri, ke kanan dan sebagainya untuk meningkatkan kelajuan putaran. Sekiranya kamu melakukannya dengan ritma yang betul, giroskop akan berputar lebih laju, menjadikan lebih susah untuk memegang bola Powerball. Ini sepatutnya akan menguatkan cengkaman tangan dan lengan kamu. 

Setelah memulakan putaran giroskop dengan tali, saya menggulung pergelangan tangan dan membuat gerakan goncangan berentak yang sangat kecil seperti membuka tombol pintu. Tindakan ini menambahkan kelajuan putaran giroskop (ia boleh mencapai kelajuan 8000 putaran seminit). Apabila putaran meningkat, begitu juga rintangan dan perasaan yang bola itu cuba terbang keluar dari cengkaman tangan saya. Akibatnya, saya perlu mengekalkan pegangan yang kuat, yang akan menguatkan tangan, jari dan lengan. Saya juga terkejut bahawa selepas beberapa minit, bisep saya juga mula rasa sedikit penat. 



Melakukan 'latihan' ini sepatutnya membantu orang dengan arthritis dan "carpal tunnel syndrome". Saya tak ada arthritis mahupun carpal tunnel syndrome. Tapi "grip" atau cengkaman tangan saya agak lemah. Ia akan membantu saya dalam aktiviti seperti badminton dan bermain gitar. Inilah sebab saya beli alat ini dari Lazada. Walau apa pun, ia benar-benar seronok selepas kamu menjadi cekap mengekalkan putaran giroskop. Dan boleh dilakukan duduk, berdiri, semasa kamu menonton TV atau bercakap di telefon. 

Power Ball (Bola Kuasa) ini sememangnya berkesan. Ia juga tidak mahal. Jadi ia sesuai dijadikan hadiah yang menyeronokkan untuk rakan dan ahli keluarga!

Harga: $27 (dari Lazada)