Thursday, August 24, 2017

BANGKU SENAMAN SIT UP (Sit-Up Workout Bench)

Review BANGKU SENAMAN SIT UP (Sit-Up Workout Bench) dari Lazada.

Gambar di atas menunjukkan bangku senaman sit up milik saya. Saya telah menggunakannya selama lebih kurang dua tahun sejak menerimanya sebagai hadiah harijadi dari abang saya. Mengikutnya, dia telah membeli bangku ini dari laman Lazada. Panjang workout bench ini ialah 1.4meter. Walaupun anda mungkin fikir ia cuma boleh digunakan untuk buat sit-up, bangku ini sebenarnya adalah suatu perkakas senaman yang sangat serba boleh. 

Anda boleh menggunakannya untuk mengukuhkan pelbagai kumpulan otot yang unik, baik di abdomen mahupun di seluruh badan. Banyak senaman yang berbeza boleh dilakukan di bangku ini untuk memberi anda latihan yang berkesan. Selain daripada sit-up, anda juga boleh melakukan senaman-senaman seperti push-up, naik kaki (leg raise), lanjutan belakang (back extension) dan lain-lain lagi. Apabila bersenaman menggunakan bangku ini, lakukan gerakan dua hingga empat set 10 ulangan setiap jenis senaman. Lengkapkan rutin ini dua hingga tiga kali seminggu. 

Senaman sit-up memerlukan anda mengangkat bahagian atas badan dari kedudukan berbaring ke kedudukan separuh duduk. Sit-up memaksa anda mengerjakan bukan hanya otot perut anda, tetapi juga otot penstabil, seperti flexors pinggul anda dan otot-otot di kaki dan dada anda. Sekiranya anda mencari senaman keseluruhan badan, sit-up boleh menjadi pilihan yang baik. 

Selain itu, kerana latihan sit-up ini melibatkan banyak kumpulan otot, ia juga boleh membantu anda membakar banyak kalori. Senaman sit-up akan meningkatkan kelenturan badan dan kekuatan teras tubuh anda. Ini membawa banyak manfaat kesihatan, seperti postur yang lebih baik, mengurangkan risiko kecederaan di belakang anda, dan meningkatkan kestabilan ketika melakukan pelbagai jenis pergerakan, seperti mengangkat atau melompat. 

Satu lagi faedah senaman sit up ialah anda tidak perlu membeli keahlian gim. Ini adalah kerana anda boleh melakukan situp pada bila-bila masa sahaja. Anda boleh melakukannya sebelum, atau selepas bekerja, malahan semasa bercuti di hujung minggu.

Harga: $199 (dari Lazada)