Sunday, August 20, 2017

RODA ABDOMEN (Ab Roller)

Review RODA ABDOMEN (Ab Roller) dari Lazada.

Saya sangat suka menggunakan ab roller ini (juga dikenali Ab Wheel). Saya menerima produk ini dari Lazada dalam suatu kotak dalam keadaan belum dipasang. Ab Roller terdiri daripada lima bahagian: 2 roda, 2 pemegang dan 1 paip paksi. Dalam kotak terkandung arahan bagaimana untuk memasang semua bahagian-bahagian tersebut. Selain itu, ada juga pad kecil untuk lutut anda. Pemasangan adalah senang dan saya tidak memerlukan sebarang arahan. 
Kamu cuma perlu masukkan paip menerusi lubang di tengah kedua-dua roda. Paip ini berfungsi sebagai paksi putaran. Lepas itu, pasangkan pemegang (handle) ke hujung paip di kedua-dua belah roda. Itu saja, sudah siap. Inilah rupanya:

Saya pernah cuba satu ab roller pada masa lalu, apabila produk ini baru diperkenalkan ke dalam pasaran. Ab roller zaman dulu cuma ada satu roda. Lagipun pemegangnya diperbuat dari plastik. Semua ini bermakna penggunaannya sangat tidak selesa dan ia benar-benar menghilangkan motivasi saya untuk bersenam dengannya. Kini, reka bentuk sudah diperbaiki dan saya berminat untuk mencuba produk yang baru ini. 

Menggunakan roda abdomen yang baru ini sangat mudah dan selesa. Terdapat pemegang busa (foam handle) yang bukan sahaja sangat selesa tetapi juga menghalang tangan daripada tergelincir akibat peluh. Terdapat dua roda yang membuat keseimbangan lebih baik dan saya benar-benar boleh menumpukan perhatian kepada pergerakan roda dan bukan untuk melawan goyangan ke kiri dan kanan. Keseluruhan roller itu sendiri berasa sangat selamat dan kualiti yang sangat baik. Anda benar-benar boleh menolak keseluruhan berat badan anda ke atasnya, tanpa perlu bimbang yang ia akan membengkok atau runtuh dengan masa.


Sebagai tambahan kepada ab roller, saya juga dapat satu pad kecil. Pad itu hanya cukup besar untuk saya rehatkan kedua-dua lutut dengan selesa di atasnya. Adalah sangat penting bagi saya untuk mempunyai pad yang tebal kerana lutut saya mudah sakit. Saya mendapati pad lutut yang dibekalkan ini adalah kualiti yang baik dari segi ketebalannya berbanding tikar yoga (Yoga Mat) yang biasa.

Secara keseluruhannya, saya amat menyukai roda abdomen ini. Saya suka senaman yang saya lakukan dengannya. Mudahan-mudahan, saya akan memperoleh otot abdomen 6-pack tidak lama lagi.


Harga: $25 (dari Lazada)