Sunday, August 20, 2017

PALANG SIT UP (Sit Up Bar)

Review PALANG SIT UP (Sit Up Bar) dari Lazada.

Saya masih ingat zaman bersekolah bila disuruh buat sit up oleh guru, seorang rakan akan menekan pergelangan kaki sambil saya bangkit sit up. Pendek kata, kita perlukan bantuan orang lain bila nak buat sit up. Tapi dengan palang sit up yang saya beli bulan lepas, saya tidak lagi bergantung kepada orang lain. Palang sit up yang saya beli adalah jenama DRM dari laman Lazada. Inilah rupanya:

Ia terdiri daripada satu palang yang dipasangkan pada tapak pintu menggunakan satu skru besar. Apabila ia sudah diketatkan, pintu harus ditutup ketat dan diselak agar ia tidak bergerak. Selepas itu, anda boleh duduk menghadap pintu dan selitkan gelang kaki mengauti palang. Dengan kedua-dua kaki distabilkan sebegini, anda akan dapat melakukan sit up dengan mudah.

Mulailah dengan berbaring di belakang anda, bengkokkan lutut anda pada sudut 90 darjah. Letakkan tangan di belakang leher atau kepala atau di dada anda. Sekarang, bangkitkan dada sedekat mungkin kepada lutut secara perlahan-lahan. Semakin perlahan anda bangkit dan kembali ke posisi berbaring, semakin kuat anda akan mengerjakan jantung, paru-paru dan otot perut anda. 



Otot-otot teras tubuh terdapat di bahagian pinggul, pelvis, belakang dan perut anda. Tujuan senaman sit up adalah untuk menguatkan otot-otot ini dan membantu mereka bekerja dengan berkesan seiring dengan satu sama lain. Otot teras yang kuat akan membantu mengurangkan, bahkan mengelakkan sakit belakang. Ia juga akan mengurangkan kekejangan otot dan melindungi belakang anda daripada kecederaan. Otot teras yang kuat membantu menstabilkan badan anda semasa bergerak. Ini bermakna anda tidak akan mudah terjatuh, yang boleh mengelakkan kecederaan. Otot teras yang kuat juga bermakna anda dapat mengekalkan postur yang lebih baik dan mengelakkan sakit belakang.

Harga: $42 (dari Lazada)