Sunday, August 20, 2017

PANDANGAN TUISYEN

Pandangan Saya Tentang Tuisyen

Baru-baru ini, saya berkunjung ke rumah abang untuk berbual-bual dengannya dan kakak ipar. Anak mereka kini berumur 5-tahun dan sudahpun memulai tadika. Mereka suami isteri amat menekan pendidikan anak kecil ini. Saya terperanjat apabila mengetahui yang mereka bercadang menggaji seorang guru peribadi (private tutor) untuk mengajar anak mereka di rumah. "Tapi dia cuma 5 tahun saja!", ialah reaksi saya. 

Abang dan kakak ipar saya tersenyum lebar bila melihat saya begitu terperanjat. Mereka menerangkan bahawa ini adalah trend tuition sekarang, mulakan tuisyen seawal mungkin. Zaman dulu, ibubapa cuma buat tuisyen bila anak sudah ada masalah belajar. Sekarang, trend ialah buat tuisyen sebelum timbul sebarang masalah. "Ini adalah early prevention", terang kakak ipar saya lagi.


Saya masih ingat zaman persekolahan saya di mana tuisyen dianggap sesuatu yang ekstra. Kurang daripada separuh rakan kelas saya yang pergi ke pusat tuisyen. Tuisyen peribadi, atau home tuition, adalah sesuatu yang tidak didengari langsung ketika itu. Mungkin keluarga kaya saja yang mampu menggaji seorang pengajar peribadi untuk mengajar tuisyen di rumah. Tapi, dalam satu dua dekad saja, semuanya berubah.



Pada pendapat saya, perubahan terbesar berlaku dalam dekad 1980-an. Sebahagian besarnya disebabkan oleh ekonomi Malaysia yang membangun pesat pada tahun 80an. Bilangan pusat tuisyen meningkat secara dramatik. Diberkati dengan kuasa perbelanjaan yang lebih tinggi, lebih ramai ibu bapa mula melihat tuisyen dengan perspektif yang berbeza. Pusat tuisyen tidak lagi dianggap sebagai 'klinik' untuk pelajar lemah, tetapi tempat untuk menyediakan anak-anak mereka dengan daya saing yang lebih tinggi. 


Setakat lulus peperiksaan sudah tidak cukup lagi. Kecemerlangan di sekolah menjadi matlamat tyang baru. Pencapaian akademik yang baik dianggap penting, dan ibu bapa berusaha untuk memberikan setiap kelebihan yang mungkin kepada anak-anak mereka. Berhadapan dengan tuntutan yang semakin meningkat, ahli perniagaan dengan senang hati menjawab pasaran baru ini. Dengan itu, industri tuisyen berkembang pesat di seluruh Malaysia.


Keasyikan dengan peperiksaan awam memainkan peranan utama dalam keputusan untuk menghantar anak ke tuisyen. Yuran tuisyen bukannya murah, malahan yuran home tuisyen dikira dalam jam. Walaupun begitu, ibubapa percaya pengorbanan mereka akhirnya akan diberi ganjaran dalam bentuk keputusan peperiksaan anak yang baik, dan itulah yang benar-benar penting kepada mereka.