Sunday, August 20, 2017

PAPAN GOYANG (Wobble Board)

Review PAPAN GOYANG (Wobble Board) dari Lazada.

Papan Goyang (wobble board) juga dikenali sebagai papan imbang (balance board). Abang saya memiliki satu yang dia beli dari Lazada pada harga $36. Saya kerap menggunakannya juga dan kini akan buat suatu review alat senaman ini. Inilah rupanya:
Papan goyang adalah suatu alat senaman berteknologi rendah. Asas diperbuat dari kayu bulat, (walaupun ada yang dibuat dari plastik kukuh) dan terdapat satu kubah di bawahnya yang membuat papan itu goyah ketika anda berdiri di atasnya. Papan goyang dijual dalam pelbagai saiz diameter dan ketinggian kubah. Ia boleh digunakan oleh sesiapa sahaja yang ingin meningkatkan keseimbangan dan koordinasi mereka, muda atau tua.

Mengapa kita perlu perbaiki keseimbangan dan koordinasi badan? Keseimbangan mungkin bukan sesuatu yang anda fikirkan dengan banyak, tetapi ia amat penting untuk kehidupan harian anda. Tanpa otot penstabil yang kuat, anda mungkin tidak dapat melakukan banyak postur badan dengan tepat, disamping meningkatkan risiko kecederaan. Terdapat banyak sebab mengapa keseimbangan seseorang terjejas dan ini boleh memberi kesan negatif untuk melakukan tugas yang paling mudah. Berjalan atau berdiri boleh menjadi sangat mencabar dan menyakitkan. Latihan papan goyang boleh meningkatkan koordinasi anda dengan ketara apabila dilakukan dengan betul.

Anda harus sentiasa mengamalkan langkah-langkah keselamatan apabila melakukan apa-apa jenis senaman untuk mengurangkan peluang anda mendapat kecederaan. Latihan keseimbangan di atas papan goyang adalah seronok dan mudah bagi sesiapa sahaja, tetapi pertimbangan yang teliti perlu diberikan untuk memastikan senaman yang selamat dan berkesan.


Sentiasa letakkan papan goyang anda di permukaan yang rata dan kering. Lokasi yang lebih sesuai ialah di atas permaidani atau atas tikar yoga untuk mengelakkan ia tergelincir. Pastikan tiada halangan di kelilingnya. Berkemungkinan besar, anda akan hilang keseimbangan pada kali pertama dan mungkin perlu melangkah keluar dari papan dengan cepat untuk mengelakkan daripada terjatuh. Oleh itu, beri anda banyak ruang ketika memilih tempat untuk berlatih. Akhir sekali, pastikan anda mengekalkan postur yang betul apabila berdiri di atas papan goyang. 

Rumusan: Papan goyang amat menyeronokkan dan boleh meningkatkan koordinasi imbangan badan.

Harga: $36 (dari Lazada)